Home » Коментари » Проф. д-р Боян Ангелов: Лошата дума убива човек
Проф. д-р Боян Ангелов: Лошата дума убива човек

Проф. д-р Боян Ангелов: Лошата дума убива човек

Боян Ангелов е роден на 27 август 1955 г. в Панагюрище. Завършил е СУ „Св. Климент Охридски“. Работил е като главен редактор в столични издания, в Министерството на културата, в Комитета за телевизия и радио. Завършил е аспирантура в Института за философски изследвания при БАН със защитен докторат. Главен редактор е на сп. „Читалище“. Бил е зам.-председател на Съюза на народните читалища. От 1998 живее и работи в Швейцария, където завършва валдорфска педагогика и социална психология с признат докторат, преподава и в областта на гьотеанистиката, историята на философските системи, социалната и педагогическата психология. Шеф е на Съюза на писателите у нас, автор и на множество книги.

Г-н Ангелов, с какви чувства посрещате днешния 1 ноември – празника на будителите?

– За съжаление, не са чак толкова много примерите в нашето съвремие за безкористно служене на отечествените идеали, затова така често поглеждаме към миналото и най-вече към възрожденското време, когато България започва отново да се въздига и става фактор за историята и бъдещето на Европа. Затова е толкова важен за всички нас примерът им.

Ако погледнем към великата възрожденска четворка – Паисий Хилендарски, Софроний Врачански, Неофит Бозвели и Неофит Рилски, и проследим подвизите им и подвизите на техните стотици ученици и последователи, ще видим, че това е незрим за сетивата, ала толкова необходим за паметта ни пламък, превърнал се във вечен огън за душите ни. Паисий е първостроителят и името му ще бъде завинаги първозвано за възрожденската ни история. След него идва плеядата от следовници, а след нея – стотици и хиляди българолюбци, борци за духовното и за политическо освобождение от турското робство.

Откъде черпите вдъхновение за писане?

– Последната ми книга „Почти на поглед“ е посветена на родното ми място – град Панагюрище. В Панагюрище не са чакали заколение от ятагана на тирана. Който се вслушва в соросоидните нирвани, че не е имало турско робство, нека иде в панагюрската църква „Въведение Богородично“ и види купищата с черепи на загинали въстаници, невинни деца, старци, моми и невести. Нека погледне и тайнственото място Оборище, на което първите български народни представители се заклели да умрат за родината си и като едничко възнаграждение получили бесилка и куршум. Такива са изворите на моето вдъхновение, но с горест констатирам, че в днешното време те са почти пресъхнали. За сметка на това нашият делник е богат на причини за гняв и презрение.

– Казват, че поетите са вечно неразбрани. Така ли е?

– Не смятам, че поетите са хора по-различни. Ала те принадлежат на изкуствата, където всичко е в подчинение на интуицията и преди всичко на инспирацията, тази божествена промисъл, която по незнайни пътища превръща емоциите в художествени образи. Ето защо си мисля, че към творците на поетическо изкуство трябва да има по-особено внимание. За съжаление, наблюдавам точно обратното. В много случаи отношението на властимащите към хората на писателския труд е пренебрежително. Дано не забравят максимата, че владетелите на думите са непобедими. През хилядолетията властта си е отмъщавала чрез физическо убийство. Ала това е само привидна победа. Тя е всъщност предизвестена смърт и сигурно безсмъртие за поета.

Световната история изобилства с такива трагични примери. Българската – също. Физически жертви в неравната битка между власт и литература станаха Пейо Яворов и Димчо Дебелянов, Гео Милев и Христо Ясенов, Никола Вапцаров и Иван Нивянин, Райко Алексиев и Пеньо Пенев… Хубаво е, че съществуват общински ръководства в страната, където към съвременната литература и към поетите в частност се отнасят с уважение. Съвсем наскоро Столична община откупи къщата-музей на Яворов и я дари на Националния литературен музей. Това е акт на уважение към литературните ни традиции.

– Какви са предизвикателствата пред съвременния български писател?

– Голяма част от нашия писателски съюз, в който членуват над 800 творци, се състои от български учители и те са връзката ни с подрастващите. Знаете, че професия писател у нас не съществува. Съществуват само няколко писателстващи персони, подхранвани от чужди посолства и чуждоземни фондации, които искат, ала не могат да заменят същинската българска литература и нейните писатели, огромната част от които живеят в нищета и умират в мизерия, но са запазили най-важното: своята чест и националното си достойнство. Сред моите колеги има истински съвременни будители, които творят далеч от телевизионните екрани и медийните прожектори, но творят така, както диктува тяхната съвест. Тези хора са следовниците на нашите възрожденски просветители и писатели.

– Казват, че словото може да лекува, но може и да убива. В днешно време често ли се случва думите да провокират болка и страдание?

– Най-великите творби на човечеството са създадени в поетическа форма, защото старите мъдреци знаели, че тя е най-бързият път до човешките сърца. Затова възвишената поезията е съвършен лечител. Тя лекува така, както лекуват добрите думи. А лошата дума може да убие човек. Страшно е, когато хора, владеещи словото, го използват като оръжие против други хора. За мен такива персони са хладнокръвни и нагли убийци.

Докъде стигнахте с предложението да имаме закон за българския език?

– Трябва да бъде изградена национална програма за подкрепа и защита на българската литература. И тя да стане част от национална доктрина, която да се изгради не само с участието на държавните институции, но и с помощта на гражданското общество. Нашият 106-годишен писателски съюз е готов да участва в нейното разработване. Наложително да се приеме внесеният в парламента проектозакон за защита на българския език, писменост и книжовност. Непонятно е за мен защо този проектозакон все още не влиза в парламентарна зала за обсъждане. Може би пък е съвсем понятно защо това не се случва, тъй като съществуват сили, за които този закон би бил непреодолима пречка за бързото унищожаване на духовните ни традиции.

Били сте дълго време преподавател в Швейцария. Какво научихте там?

– Научих може би най-важното: как трябва човек да уважава и да обича родината си. Не съм чул нито веднъж швейцарец да отправи скверна дума към своето отечество и към своята държава. За повечето от нас е твърде удобно всички свои неволи и провали да трупаме върху България. И да отделяме родината от държавата. А трябва да се борим думите отечество и държава да бъдат синоними. Защото в днешното време България е любимо място за живеене само за властимащите олигарси и за техните марионетки – публичните властници.

Кой през годините е бил вашият народен будител?

– Ако трябва да спомена само едно име, това е проф. Марин Дринов. Не само защото е роден в родния ми град Панагюрище, а защото е първият професионален историограф, който след Паисий Хилендарски е направил най-много, за да блесне с цялата си сила и с духовното си величие Българската държава. Марин Дринов е посочил и София за нова столица на родината ни, защото е по-близо до изконните земи на останалата след Освобождението българска Македония в пределите на Османската империя. Той е един от създателите на Търновската конституция, пръв министър на просвещението, учредител на Народната библиотека.

Когато му предлагат поста министър-председател, отказва, защото вече е видял как до властта в родината му са изпълзели какви ли не службаши и мижитурки. Завръща се в Хартков, където до края на живота си през 1906 г. работи като професор по славистика. А до неговото име поставям имената на стотици още революционери, просветители, духовници. Всички те са мое вдъхновение и пример как трябва да се работи за България и за нейните хора.

Как ще коментираш?
Оцени публикацията
[Общо: 1 Средна оценка: 5]
Сподели новината

About Natiii1997

Твоят коментар