Home » Скандално » Евгений Кънев:Трети ден без ББ премиер. Тепърва ще се изучава този (срамен) български феномен
Евгений Кънев:Трети ден без ББ премиер. Тепърва ще се изучава този (срамен) български феномен

Евгений Кънев:Трети ден без ББ премиер. Тепърва ще се изучава този (срамен) български феномен

Ето какво написа икономистът Евгений Кънев в профила си във фейсбук:

Трети ден без ББ премиер. Тепърва ще се изучава този (срамен) български феномен, като най-дълго управлявалият премиер в историята на България: 9 години, 10 месеца и 5 дни. Дори повече от Станко Тодоров, който беше назначение на този пост за 9 години, 6 месеца и 22 дни.

Аз бих анализирал феномена ББ между три вектора: пари, хора и медии. Вече ви запознах с първите две части на моя анализ: ББ, парите и хората. Сега ви представям третата част: ББ и медиите.

Прави са тези, които смятат, че ББ щеше да е невъзможен без медиите и е на практика медиен феномен. Може би първата му изява в ТВ е през 2001 г като току-що назначен главен секретар на МВР в Шоуто на Слави. Спомням си един човек, който бавно формулираше мислите си и Слави се потруди да стане интервю. Но предстои да разберем как този човек на тази позиция за пръв и последен път през Прехода беше най-показвания член на управлението на Царя, за разлика от своя шеф министър.

Та медиите изградиха образа му на шериф, Батман, строг и справедлив Бате Бойко. След това историята я знаят всички – безкритичното медийно отношение го вкара в кметството, а след това го направи премиер. Известно е, че е правил много услуги на журналисти срещу правилно отразяване, както и къде работят днес тези с опити за критика. Така или иначе симбиозата между медиите и политическата кариера на ББ е очевадна. Днес вероятно малко хора помнят, че прякорът Тиквата всъщност му го лепнаха медиите на … Пеевски, които обаче за една нощ смениха тона, когато ББ стана премиер.

На тази позиция ББ вече нямаше нужда да се договаря с журналисти, а направо с техните шефове. Освен печатните, скоро и националните ТВ бяха хванати от рекламата с парите от еврофондове във времена на сериозна икономическа криза. А както е известно, резултатите на управляващите чуждите ТВ са според печалбите, а не според обективността на предаванията. Самите частни национални ТВ бяха заделили по едни 5% от собствеността за местни играчи, които да носят реклама.

А рекламодателите идваха, защото “пийпълметрията” на същите играчи “доказваше” каква гледаемост имаха тези ТВ. А срещу тази услуга, новинарската политика беше стриктно фризирана да не дразни управляващите. А когато стане фал: 1-2 обаждания отгоре към рекламодателите ги отказваше да ходят в непокорната ТВ и скоро тя беше принуждавана да смени тона или водещите журналисти.

Това беше простия модел на медийното величие на ББ.

Но когато стана напечено в третия мандат – и компроматите започнаха да валят – не беше достатъчно някой ТВ журналист да те похвали. Тогава в ББ роля влязоха външните анализатори. Ако не бях чул от мой близък – отказал оферта – за какви суми става дума – и аз нямаше да повярвам защо хора със солидни биографии си плюят на репутацията. Дори офертата към моя близък е била отлично “структурирана”, за да не станат последващите публични изяви прекалено компрометиращи за самия него: трябвало е не да хвали ГЕРБ, а да критикува неговите критици, а към ГЕРБ да бъде неутрален.

Та това е и лакмусът: като чуете някой дори известен до вчера като ляв или традиционно десен да критикува хората от Протеста, миналия парламент и служебното правителство – но никога ГЕРБ – и да зове за стабилност – трябва да се сещате. Да, Конституцията била погазена, имало хаос, били правили чистки, преврат или какви не дивотии – трябва да си мислете, че при ГЕРБ имаше поне стабилност.

(Аз самият често съм бил гост-коментатор по трите национални телевизии. С едно малко изключение, от 2018 есента насам – не съм канен нито веднъж. За разлика от БНР и Дарик радио. Не вярвам в случайности.)

А ако се чудете защо и днес тези ТВ продължават в същия дух и формат да правят “новини” – търсете парите и печалбите, както го изисква бизнесът. Давам и хинт: нямат ли частните ТВ и телекомуникационни компании, там не се ли дават лицензи, някой чул ли е цената на тези лицензи?

Та овладяването на медиите направи възможен ББ и неговия модел. Но това никога няма да го чуете от -лозите.

И така, парите, хората и медиите създадоха феномена ББ. А съдебната система обезпечи неговото 10 г същестуване.

От нас обаче зависи дали той ще продължи.

Как ще коментираш?
Оцени публикацията
[Общо: 1 Средна оценка: 5]
Сподели новината

About Natiii1997

Твоят коментар